Concepts
Niet alle verhalen kun je lezen of bekijken. Soms past een verhaal niet op papier of op een scherm. Dat verhaal moet je beleven, op een geheel andere manier.
Ieder mens, iedere organisatie en ieder project heeft een eigen verhaal. Ik help met zoeken naar wat dat verhaal is en hoe je dat verhaal het beste kan vertellen. Of nog beter; hoe je dit verhaal kan laten beleven.
Een van de alternatieve verteltechnieken die ik gebruik is door gebruik te maken van spellen (een ander zou wellicht ‘gamification’ zeggen). In deze rol ontwerp ik sinds 2018 bijvoorbeeld escaperooms en andere interactieve verhalende games.

Escaperooms
Het gebruikelijke concept van escaperooms is niet heel, of zelfs helemaal niet, verhalend. Een groep spelers wordt opgesloten in een kamer en je moet door midden van het oplossen van puzzels een weg naar buiten zien te vinden. In de tweede generatie escaperooms is er meer aandacht voor aankleding en sfeer. In de derde generatie wordt er gebruik gemaakt van een verhaal als aanleiding van de centrale opdracht in het spel. Maar in mijn eerste opdracht als schrijver voor zo’n concept werd duidelijk dat er veel meer verhalende mogelijkheden zijn. Een escaperoom kan ook gezien worden als interactief decor voor een film of theaterstuk waarin spelers geen bijrol, maar een hoofdrol hebben. Waarom begint en eindigt het verhaal meestal pas bij het betreden van de kamer? Hier lagen kansen…
Casino Mortale
...