Casino Mortale

In opdracht van Sky High Escape Room bedacht ik in 2018 de escaperoom Casino Mortale. Het voornemen was om het plot niet een deel van de aankleding, maar het centrale concept van de spelervaring te maken. Dit zodat mensen niet het gevoel hebben dat zij slechts een spel spelen, maar dat zij meegenomen worden in een spannend verhaal, waarvan het spel slechts de vorm is.

De eerste stap was om het verhaal niet alleen in de kamer en tijdens het spel te laten afspelen. Ook buiten de escaperoom gaat het verhaal verder en de spelers worden gevoed met een gevoel van urgentie vanaf het moment dat zij de kamer boeken. De tweede stap was om alle decorstukken, aanwijzingen en vooral puzzels als decorstukken in het verhaal te laten passen, zodat niets zou afleiden van die verhalende beleving en de spelers in hun rol zouden blijven. Casino Mortale is hierdoor een spannende interactieve dramathriller geworden, die net zo goed een roleplaying game als een escaperoom genoemd kan worden.

Voor Casino Mortale was ik verantwoordelijk voor het concept, het verhaal, de teksten, scenario’s en puzzels die daaruit voortkwamen en de regie over de verschillende media-intermezzo’s die gebruikt worden voor de verhaalontwikkelingen tijdens het spel.

Casino Mortale is regelmatig in de prijzen gevallen. Tot nu toe won deze escaperoom onder andere:

 

Bezoek Sky High om de escaperoom Casino Mortale te boeken.